Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

5 Sebab Kenapa 2019...

SEBENTAR tadi, Datuk Seri Najib Tun Razak melahirkan rasa kecewa dengan apa yang...

Nahas Trigana Air: Mayat...

KUALA LUMPUR - Mayat mangsa nahas pesawat Trigana Air yang terhempas ketika dalam...

PH Belum Muktamad Pembahagian...

MUAR - Pakatan harapan masih belum memuktamadkan pembahagian kerusi untuk Pilihan Raya Umum...

Vaksin COVID Tak Bertentangan...

PASIR PUTEH - Dewan Ulama PAS menasihati umat Islam agar menerima vaksin COVID-19...

Piala AFF: Penyokong Vietnam Ugut Nak Balas Dendam

Masih isu perlawanan bola sepak kontroversi antara Malaysia menentang Vietnam pada pusingan separuh akhir pertama yang berakhir dengan kekecohan penonton kerana merusuh, semalam.

Akibat tindakan tak bertanggungjawab segelintir individu yang berlagak ‘samseng’ dan mencederakan penyokong pihak lawan, kini situasi sama dikhuatiri bakal dialami penyokong Malaysia yang bakal ke Stadium My Dinh, Hanoi untuk aksi timbal balik pada separuh akhir kedua Piala AFF Suzuki 2014.

Melalui beberapa ‘posting’ di laman sosial, ada individu yang membuat ugutan dengan menulis serta meletakkan foto senjata bagi menakutkan para penyokong skuad Harimau Malaya apabila datang ke Vietnam kelak.

ugut

Untitled

Untitled IMG-20141208-WA0014

Situasi tersebut tidak seharusnya dipandang enteng oleh pihak-pihak berwajib, antaranya Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) juga pihak keselamatan Vietnam.

Walaupun ia hanya ugutan melalui medium laman sosial, tak mustahil ada penonton yang membawa masuk senjata tersebut bagi melunaskan dendam terhadap penyokong Malaysia.

Memahami mentaliti rakyat Vietnam yang ganas, maka kemungkinan penyokong Malaysia hilang nyawa itu memang ada.


Mereka yang tidak bertanggungjawab ini tak terfikir pula apa boleh jadi pada penyokong kita yang akan pergi ke Hanoi, Vietnam untuk perlawanan kedua. Bukankah tindakan mereka ini boleh dianggap sebagai satu provokasi dan mengundang risiko keselamatan terhadap penyokong-penyokong Malaysia di Hanoi nanti”

Pandangan di atas yang diluahkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin tentang kegusarannya bagi aksi timbal balik kelak nyata berasas!

Bila melibatkan soal nyawa, pihak bertanggungjawab perlulah menggandakan kawalan dan sekatan terutama ketika penonton hendak masuk ke dalam stadium.

Buat individu ‘kurang cerdik’ yang menimbulkan huru-hara di Stadium Shah Alam, inilah akibatnya kalau bertindak melulu tanpa berfikir. – MYNEWSHUB.CC

Oleh : IZZAT MOHD ANUAR

VIDEO: AFF Suzuki Cup 2010 – Ketika Itu Malaysia Menang 2-0

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori