Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lelaki Tua Nakal Cucuk...

SINGAPURA - Seorang lelaki berusia 60 tahun disiasat atas tuduhan mencucuk lidi pencungkil...

Tukang Cat Dipenjara 6...

KUALA LUMPUR - Seorang tukang cat kereta dihukum penjara enam tahun selepas mengaku...

Bekas Isteri Dedah Kisah...

SEMALAM, sebuah rakaman video tular di media sosial menyaksikan kemelut keluarga antara bekas...

“Kecoh, Macamlah Saya Ni...

TINDAKAN pelakon ternama, Fauziah Ahmad Daud memuat naik gambar dengan berlatar belakang tanda...

Bayar Cukai Pendapatan Guna Kad Kredit, Debit

CYBERJAYA – Pembayar cukai kini boleh membayar cukai pendapatan menggunakan kad kredit dan kad debit Visa, MasterCard dan American Express yang dikeluarkan institusi perbankan di negara ini, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.

Beliau berkata kaedah baharu pembayaran cukai tersebut boleh dilakukan menerusi portal Bayar Hasil yang disediakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN iaitu https://byrhasil.hasil.gov.my/.

Ini adalah inisiatif terkini LHDN dengan kerjasama Maybank bagi memastikan urusan pembayaran cukai lebih mudah dan pantas, katanya pada sidang media selepas melancarkan inisiatif itu bersempena Sambutan Hari Hasil ke-19 di Menara Hasil di sini, hari ini.

“Ini dapat memberikan lebih keselesaan kepada pembayar cukai yang sebelum ini dilakukan secara tunai di kaunter, Mesin Deposit Tunai (CDM) serta perbankan internet,” katanya.


Melalui kaedah itu, katanya LHDN menyasarkan bilangan transaksi pembayaran cukai pendapatan secara dalam talian akan meningkat kepada 25 peratus pada tahun ini berbanding 13.12 peratus daripada 7.53 juta transaksi bayaran cukai direkodkan tahun lepas.

“Melalui kaedah kutipan cukai kreatif sebegini, kerajaan juga yakin sasaran kutipan langsung sebanyak RM142.646 bilion mampu dicapai meskipun berhadapan dengan cabaran termasuk kejatuhan harga minyak dunia yang dijangka merosotkan kutipan cukai daripada sektor minyak mentah ” katanya.

Pada tahun lepas, LHDN mencatatkan kutipan sebanyak RM133.694 bilion, meningkat 3.6 peratus berbanding pada tahun sebelumnya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori