Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Tiada Cadangan Turun Harga...

PUTRAJAYA – Pada masa ini kerajaan tidak bercadang menurunkan harga minyak masak bersubsidi...

Anthony Bourdain Belanja Obama...

PERSONALITI TV popular, Anthony Bourdain berkongsikan foto dia sedang menjamu selera di sebuah...

Pemimpin DAP Hasut Orang...

KUALA LUMPUR – Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki mempersoalkan...

Bantuan Tesco Beri Sinar...

JOHOR BAHRU - Setelah ditinggalkan suami, Mastura Mohamad terpaksa mencari nafkah bagi menampung...

Insiden Rempuh Di China.. Bapa Cari Tan Wei Di 4 Hospital

KUALA LANGAT – Bapa kepada Tan Wei, 20, pelajar Malaysia yang terkorban dalam insiden rempuhan di Dataran Chen Yi, Shanghai, China Rabu lepas, terpaksa memeriksa empat buah hospital di bandar raya berkenaan sebelum mendapat tahu anak perempuan tunggalnya maut dalam kejadian tersebut.

Dalam nada sedih, Tan Chin Hin menceritakan bahawa sebaik tiba di Shanghai dari Kuala Lumpur pada Khamis lepas, setelah dimaklumkan oleh isterinya Lee Siew Yan yang sedang bercuti di China bahawa anaknya terlibat dalam kejadian rempuhan itu, beliau tidak dapat mengesan nama anaknya dalam senarai awal mangsa insiden itu yang dikeluarkan pihak berkuasa China.

“Saya tidak dapat mencari di mana anak saya berada, setelah bertanya kepada beberapa pihak saya difahamkan mangsa kejadian itu dihantar ke empat buah hospital berlainan sekitar Shanghai.

“… saya pun pergi ke setiap hospital yang dinyatakan. Setelah saya sampai di hospital keempat dan memeriksa bilik mayat hospital itu, baru saya tahu anak saya sudah tiada,” kata Ketua Kampung Jenjarom itu kepada rakan-rakan dan pemberita ketika ditemui di Kuil FGS Dong Zhen, Jenjarom dekat sini.

Tan dan isteri tiba bersama mayat mendiang Tan Wei, pelajar di salah sebuah universiti di wilayah Hangzhou, wilayah Zhejiang, di sini hari ini.

Pesawat yang membawa mayat mendiang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur kira-kira 7 petang tadi dan sampai di perkarangan kuil di sini, kira-kira 40 minit kemudian.

Ketibaan mayat mendiang Tan Wei disambut kira-kira 300 orang yang terdiri daripada kaum keluarga, rakan-rakan serta penduduk setempat.


Selain Tan Wei, Tan Chin Hin mempunyai dua lagi anak lelaki.

Difahamkan mayat mendiang akan ditempatkan di kuil berkenaan sehingga Rabu ini untuk rakan-rakan dan saudara-mara memberi penghormatan terakhir, sebelum mendiang disemadikan di Taman Peringatan Nirvana, Shah Alam.

Dalam kejadian semasa sambutan ambang tahun baharu itu, seramai 35 orang terbunuh dan 48 yang lain cedera dalam kejadian yang disifatkan antara yang terburuk pernah berlaku di Shanghai.

Sementara itu, seorang lagi rakyat Malaysia yang tercedera dalam rempuhan itu, Ooi Hooi Yi masih menerima rawatan di Hospityal Changzheng dan dilaporkan bertambah baik.
– BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori