Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

GV3: Nyanyi Lagu Sendiri,...

GARA-GARA memberikan peluang penyanyi Nora menyanyikan lagunya sendiri di pentas pertandingan separuh akhir...

Belanjawan 2023: RM2.7 Billion...

KUALA LUMPUR: Kerajaan menyalurkan menyediakan RM2.7 bilion untuk menyelenggarakan dan menaik taraf jalan...

Sri Lanka Berminat Pelajari...

KUALA LUMPUR - Sri Lanka berminat mempelajari kepakaran Malaysia dalam bidang pensijilan halal...

Afghanistan Sekat Iklan Model...

KABUL - Kementerian Penerangan dan Kebudayaan Afghanistan pada 3 November menyekat sebarang iklan...

CEO BlackBerry Akui Malu.. Isteri Sendiri Guna HP Samsung

Lazimnya pasangan kepada pemilik jenama terkenal akan memakai jenama yang sama dengan syarikat milik si suaminya itu, bukan setakat menjadi bahan promosi malah berbangga membuktikan jenama tersebut digemari ahli-ahli keluarganya sendiri.

Namun, ini tidak berlaku kepada Ketua Pegawai Eksekutif BlackBerry, John Chen yang mengakui berasa malu apabila isterinya sendiri lebih selesa menggunakan telefon pintar Samsung Galaxy, lapor akhbar perniagaan terkemuka, The Financial Times di London.

“Kami pernah pergi ke beberapa majlis keramaian dan isteri saya bersahaja mengeluarkan Samsung dari tas tangannya menyebabkan mereka di sekitar kami berubah jadi terpinga-pinga,” kata Chen, 59 tahun, dalam satu wawancara eksklusif akhbar itu baru-baru ini.

Malu dengan situasi tersebut, beliau yang mengetuai BlackBerry sejak 2013 terpaksa memujuk isterinya; yang dirahsiakan namanya; beralih kepada produk BlackBerry tetapi wanita itu tetap bertegas lebih menggemari jenama Samsung berbanding BlackBerry.

“Saya orang No.1 di BlackBerry, ironi isteri sendiri guna telefon lawan kami, bagaimana saya nak meyakinkan pelabur dengan prospek bisnes BlackBerry,” katanya mengulas penguasaan 1 peratus syarikat itu kini berbanding 20 peratus pada zaman kegemilangannya.


Chen yang berasal dari Hong Kong bagaimanapun berkata, dia menghadiahkan BlackBerry kepada isterinya namun tidak pasti sama ada wanita itu masih menggunakan Samsung secara sembunyi kerana isterinya banyak menyimpan rahsia peribadi yang dia tidak tahu.

Biarpun dianggap ketinggalan zaman, Chen yakin BlackBerry mampu mencatat keuntungan bahkan memberi contoh harga saham syarikat itu di bursa Toronto, Kanada ketika dia baharu menerajui tahun lalu hanya C$6 (RM18) dan kini sudah pun mencecah C$13 (RM39).

BlackBerry masih digemari kebanyakan ahli perniagaan, tokoh politik dan artis terkenal yang tegar taip teks antaranya Kim Kardashian malah, semua presiden Amerika Syarikat menggunakan BlackBerry kerana ia lebih selamat daripada dipintas atau digodam. – Agensi

John Chen memegang Passport, model terbaharu BlackBerry yang bakal menyaingi kehebatan produk telefon pintar Samsung di Kanada baru-baru ini.

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori