Ini Jawapan Melly Goeslow Bila Gaya Hijab ‘Pasu Bunga’ Dikritik

PENYANYI dan komposer kelahiran Indonesia, Melly Goeslaw menerima kritikan hebat daripada peminat selepas memuat naik gambarnya yang memakai hijab dengan gaya yang pelik.

Gambar yang dikongsi menerusi laman Instagramnya itu mendapat perhatian ramai hingga ada yang melabelkan fesyen hijab pasu bunga ekoran bentuknya yang seakan-akan pasu bunga.

Lebih kecoh apabila ada peminat fanatik Melly yang berdebat sama ada menyokong atau mengkritik fesyen yang dianggap melampau dan tidak bersesuaian.

Bagaimanapun, bintang yang pernah popular menghasilkan soundtrack buat filem Ada Apa Dengan Cinta? dilihat tidak memadam gambar tersebut meskipum dihentam teruk.

Melly yang kemudiannya berkongsi sekeping gambar berserta kapsyen menyatakan dia masih lagi belajar untuk membaiki dirinya menjadi muslimah sejati.

“Saya hanya wanita yang sangat bahagia menutup bahagian-bahagian tubuh saya yang sebaiknya ditutup dan belum memenuhi syarat-syarat seperti wanita berhijab.

“Saya cuma seorang wanita, isteri, ibu dan kawan yang masih belum layak digelar wanita berhijab.

“Harapan di mana kelak saya boleh menjadi wanita solehah yang berhijab, berjilbab, tidak menyanyi, tidak main sinetron, tidak menjadi juri, tidak membiarkan dirinya di lihat orang lain di televisyen ataupun di media lain yang mana boleh mengundang fitnah dan maksiat, tidak main filem, tidak main media sosial dan hanya melakukan hal-hal yang seperti dilakukan isteri-isteri Rasul, ” tulisnya.

Sy bukan wanita berhijab Sy hanya wanita yg sangat bahagia menutup bagian2 tubuh saya yg sebaiknya ditutup, dan belum memenuhi syarat2 spt wanita berhijab Sy senang menutup rambut dan leher saya dengan kain, atau bahan2 lain yg lazim maupun tak lazim dipakai di rambut. Jika wanita berhijab adalah wanita yg paling dianggap betul dalam banyak hal Maka itu masih jauuuh dari diri saya Saya hanyalah manusia yang masih harus belajar , masih harus menyimak, masih harus membenahi diri dari banyak hal Tapi saya bahagia dengan keadaan dimana saya merasa masih kurang tau dibanding yang lain Sehingga harapan itu terus ada Harapan dimana kelak saya bisa menjadi wanita shalehah yang bisa berhijab, berjilbab, tidak menyanyi, tidak main sinetron, tidak menjadi juri, tdk mengikuti lomba apapun, tidak membiarkan dirinya di lihat org lain di tv ataupun di media lain yg mana bisa saja mengundang fitnah dan maksiat, tidak main film, tidak main media social, hanya melakukan hal2 yang seperti dilakukan istri2 Rasul. Hingga akhirnya sy paham bahwa wanita muslimah itu tdk berhenti pd pemahaman bhw hijab itu tdk boleh lebih tinggi dari punduk unta, tp masih banyaaak tatanan yang tdk boleh dilanggar, dan sy belum mampu menjadi demikian. Sy cuma seorang wanita, istri, ibu dan kawan yang masih blm pantas di bilang wanita berhijab. Jadi tak perlu buang waktu utk menilai diri sy, lebih baik menganti pic profile dgn foto yg lebih tepat utk seorang penghujat, soalnya lucu kalo fotonya berhijab tp bahasanya kasar hehe. Trus buat negara tetangga, nggak ada artis ya disana ? Sampe harus kasih komen2 sama artis negara org. Kalo gk suka ya jgn follow dong, gak suka tp kok ngintip2 #mellygoeslaw #menantimagrib

A post shared by Melly Goeslaw (@melly_goeslaw) on

 

Kenyataan Melly yang boleh disifatkan mantap dan jelas sekali gus menutup mulut-mulut keyboard warrior yang berhati dengki. – MYNEWSHUB.CC

Oleh: CARRIE